Heykelciliğin Üstadı Horatio’nun Bakış Açısı

Yeni-klasik heykelci ve sanat yazarı Horatio. 1830’lar ve 1840’larda Roma’da yaşayan Amerikalı sanatçıların önderi olmuştur. Devlet siparişi alan ilk ABD’li sanatçılardan biridir. Varlıklı bir ailenin oğluydu. Harvard’dan mezun olduktan sonra ailesinin ve ressam Washington Allston’ın diretmesi üzerine sanat eğitimi için 1825’te iki yıllığına İtalya’ ya gitti. 1828’de bu ülkeye bir kez daha gitti ve 1851’e değin kaldı. ‘ Greenough’m en ünlü yapıtı, Phidias’m Olimpia’daki “Zeus”unu temel alarak yap­tığı George Washington heykelidir.

d-heykel

Kong­re’nin Capitol’e yerleştirilmek üzere ısmar­ladığı (1832) bu heykel, ulusal bir kahrama­nın sandalet ve toga gibi Eski Roma giysile­ri içinde yan çıplak olarak betimlenmesinin tartışmalara yol açması üzerine Smithsonian Institution’a kondu. Greenough’m 20. yüzyıl sanatı açısından asıl önemi, mimarlık ile dekorasyon arasındaki işlevsel ilişkinin ana çizgilerini belirlediği birkaç kısa makalesinden ileri gelir. Bu kuramlar çağdaş mimarlıkta işlevselciliğin gelişmesi üzerinde etkili olmuştur. 1852’de The Traveb, Observations and Experience of a Yankee Stonecutter (Amerikalı Bir Taş Ustasının Gezileri, Gözlemleri ve Dene­yimleri) adı altında toplanan bu yazılar 1947’de Form and Function (Biçim ve İşlev) adıyla yeniden yayımlandı. Horatio’nun erkek kardeşi Richard Sal- tonstall Greenough (1819-1904) da heykel­ciydi. Onun en ünlü yapıtı Boston Belediye Binası önündeki “Benjamin Franklin” hey­kelidir.

Bu yazıya ilk yorumu sen yaz!

Hemen Yorum Yaz

Adını veya rumuzunu yazabilirsin.